Speelster Suzanne van den Einden is ambassadeur van het internationale toernooi voor G-damesvoetbal dat haar club SVG in mei 2019 organiseert. © Beeld Werkt

Voetbalclub SVG in Tilburg verwelkomt olympische vlam voor dames G-voetbal

TILBURG –  Voetbalclub SVG heeft een grote ambitie: een G-team voor dames oprichten. Het zou mooi zijn als dat er in mei staat. Dan houdt de Tilburgse club op uitnodiging van de UEFA een groot internationaal G-dames toernooi. Ook een unicum in Nederland.

Bron: Brabants dagblad 8-11-2018, door Hein Eikenaar

Suzanne van den Einden neemt een aanloop en trapt. Bam, de rode bal vliegt richting de fotograaf. Foto geslaagd. Die bal is bijzonder. Bij voetbalvereniging SVG zijn ze er zuinig op. Het is de Special Olympics bal, gekregen tijdens een internationaal toernooi in Luxemburg, voorzien van handtekeningen van de spelers van Arizona.

Suzanne van den Einden (36) komt uit Hilvarenbeek maar speelt al zo’n veertien jaar in de G-teams van de Tilburgse voetbalcub. ,,Omdat ik met mijn longproblemen, spierproblemen en autisme spectrum stoornis niet in een regulier team kan voetballen”, zegt ze. SVG telt drie G-teams samen goed voor zo’n veertig spelers: 35 jongens en 5 dames. De vrouwen spelen dus in gemengde teams. ,,Maar het zou heel erg gaaf zijn als ik in een dames G-voetbalteam zou kunnen spelen.”

Dames G-team

Dat vindt clubvoorzitter Peter Balmakers ook. ,,Het is nog een open plek binnen de maatschappij. Wij denken dat het drempelverlagend werkt als je een G-damesteam hebt. Voor meiden die nu uitvallen bij het reguliere voetbal, houdt het in veel gevallen op. Gebeurt dit bij jongens, dan kunnen ze verder bij een G-team.” Kortom: SVG is hard op zoek naar dames – vanaf 16 jaar – die bij de club aan de Brugstraat willen komen voetballen (meer informatie op de site van de club). Met de groeiende belangstelling voor het meiden- en vrouwenvoetbal past het ook in de tijd, stelt Balmakers. Minimaal vijf nieuwe speelsters heeft hij nodig om tot een team te komen. ,,Als het ons lukt zouden we de eerste zijn in Nederland.”

Helemaal mooi zou het zijn als dat op korte termijn lukt, want de club organiseert komend jaar een groot internationaal G-damesvoetbaltoernooi op uitnodiging van de UEFA. Special Olympics Nederland droeg SVG voor. Toch bijzonder voor een kleine amateurclub met ruim 300 leden.

Hele eer

Jack Aandewiel: ,,Dat hebben we te danken aan onze houding en presentaties op andere toernooien.” ,,Een hele eer”, noemt Tom Hamelers het. Samen met de voorzitter organiseren ze het toernooi, dat op 24, 25 en 26 mei naar verwachting een kleine vijfhonderd mensen op de been gaat brengen. Het wordt groots en officieel: met een ceremonie, vlaggen en de olympische vlam die drie dagen blijft branden.

Suzanne van den Einden wordt de ambassadeur van het toernooi. Dat ligt voor de hand. ,,Ze is van nature een ambassadeur voor de sport en SVG”, zegt Balmakers. ,,Ze vangt meiden op, neemt ze op sleeptouw.” Suzanne glimlacht: ,,Ik heb bij de club een grote ontwikkeling doorgemaakt. Jaren geleden kwam ik als een verlegen meisje binnen. Daarom vind ik het leuk om anderen te kunnen helpen.”

Suzanne van den Einden, speelster van SVG. © Beeld Werkt